nl
X

Er zijn nog geen producten in uw winkelwagen geplaatst.

Vangstbericht Sal

Dieter     19/04/2013     Reacties (0)

Van Dieter ,uit Gent, ontvingen we het volgende vangstbericht van zijn reis naar Sal, Kaapverdië:

Hey Erik! De vakantie is super goed meegevallen.
Hier een overzichtje van de vangsten:

3 x boot afgehuurd voor het vissen op marlijn, van 8 tot 13u (bij Fishing

dream; ze hadden me aangesproken op de pier, en ze hadden goed materiaal; ik was van plan om bij Paulo te gaan, maar het was toevallig dat ik bij fishing dream beland was..)

1e dag:
Na een half uurtje varen hebben we de 4 marlijn lijnen uitgezet. Na nog eens een half uur de eerste aanbeet. Het was een grote marlijn. Loste na een 2-tal seconden, direct erna weer een aanbeet van dezelfde vis op een andere lijn, en dan nog 2x op een andere lijn. Vis dus niet gehaakt en was weg. Spijtig!

Een half uur later weer een aanbeet van een kleinere marlin. Deze werd wel meteen gehaakt. Kort erna sprong de vis heel dicht bij de boot en sloeg met zijn staart een tijdje in het water terwijl hij met zijn kop boven water was. Prachtig om te zien. Na 15 minuten (schat ik) haalde ik de vis vanuit de gevechtstoel binnen.

Mijn vriendin was ondertussen zeeziek geworden en wilde absoluut terug. Dus rond 11 u waren we terug aan de pier. De vis woog 170 lb, dus niet echt een grote marlijn.

2e dag:
Weer redelijk vroeg, ik denk na een uurtje, een aanbeet. De vis loste weer na een 2-tal seconden. Het zou een grote geweest zijn. Dan geen aanbeten meer. Het laaste uur hebben we 2 marlijn lijnen binnengehaald en 4 andere lijnen uitgezet voor wahoo. Uiteindelijk 2 mooie wahoos gevangen. Het waren goede vechters. Dan hebben we carpacio gegeten van de wahoo. Heerlijk!

3e dag:
We zijn helemaal naar het noorden van het eiland gevaren, aan de rotsen. Daar zouden mooie marlijnen zitten. Na enkele uren 1 aanbeet. De vis loste weer al bijna meteen en was weg. Het was weer een grote. Tot rond 12.30u constant op marlijn gevist, maar het was niks meer.

Achteraf hoorde ik dat het vissen op marlijn bij Sao Vicente nog een stuk beter was. Ik was van plan om nog een vlucht naar daar te nemen om nog maar eens te proberen een marlijn te vangen. Maar het is er niet meer van gekomen.

Een namiddag ben ik nog eens mee geweest met fishing dream naar het noorden van het eiland om van de rotsen op haaien te vissen. Het was een ongewone manier van vissen. 2 lijnen werden vanop de hoge rotsen in zee gegooid, enkel met lood. Erna werden de aasvissen op een onderlijn bevestigd en aan de hoofdlijn gehangen. De onderlijnen schuifden door het grote niveauverschil naar de diepte in zee. Spijtig genoeg hebben we geen aanbeet gehad. Wel hadden we ondertussen veel andere vissen gevangen, met de kleine lijnen, van een 30 a 40 cm.

Met mijn eigen lijnen heb ik wat vanop het strand en de pier gevist. Overdag ving ik meestal kleine vissen. Toch 1 mooie barbeel vanop het strand. 's avonds was het een stuk beter. Vanop de pier was het wel vervelend doordat veel boten daar geankerd waren. Ook zwommen de vissen, eens ze gehaakt waren, heel dikwijls tussen de ankers en touwen waardoor de lijn vast kwam te zitten. Vanop het strand was het leuker vissen. De laatste avond dat ik viste was op een plek niet ver van het Riu hotel. Daar ving ik 2 haaien, naast nog enkele andere vissen. De grootste was misschien een kleine meter groot. Ze werden terug vrij gelaten.

Als een en ander goed loopt, ga ik binnenkort terug. Dan ga ik me meer op bepaalde plaatsen concentreren om te vissen, en dan vooral 's avonds en 's ochtends. Vooral die plek bij het Riu hotel wil ik een paar keer bevissen. Ook wil ik dan naar Sao Vicente om marlijn te vangen.

Hotel morabeza was inderdaad heel goed. Bijna iedere dag verse vis gegeten.

Dieter D

Europees record Kabeljauw

Publishing House     19/04/2013     Reacties (0)

Marc van Roie, de bekende Vlaamse zeevisser die met o.a. Harm Nuis aan de basis stond van de ontdekking van het Noorse Sørøya als dé grote-vissen-stek van Europa, heeft weer van zich doen spreken. Mark, die inmiddels zélf woonachtig is op het eiland en de wateren kent als z’n broekzak, ving een gigantische kabeljauw die het in zich heeft om te worden erkend als officieel Europees record.

De vis was 149 cm lang, had een omtrek van 92 cm (!) en werd op de geijkte apparatuur van de visafslag gewogen op exact 39 kg! Het huidige EFSA-record All Tackle staat sinds maart 2005 op een door Sander Pieters gevangen vis van 37,52 kg, overigens ook gevangen in de wateren rond ”Storfiskensrik”, zoals Sørøya ook wel wordt genoemd. De vis werd gevangen tijdens enkele uurtjes vissen op een prachtig rustige februaridag. Marc en z’n maatje Stian hadden al de nodige dikke vissen van zo tussen de 8 en de 15 kg gevangen, die ze netjes hadden teruggezet (!). De mannen waren uit op groter wild. Uiteindelijk kwamen ze terecht op een stek met zo’n 110 meter water, waar zich tussen de 40 en 60 meter diep een enorme school vis leek op te houden. In eerste instantie lukte het echter nauwelijks om die vis ook te vangen, tot die de shads ineens begonnen te grijpen. Het bleken stuk voor stuk vissen van tussen de 15 en 20 kg zwaar, met enkele uitschieters tot ruim in de 20+ klasse. Uiteindelijk kreeg Marc echter een dermate krachtige klap op z’n hengel, dat hij eerst dacht een heilbot te hebben gehaakt. Na een uiterst moeizame dril kwam er een immens grote witte vlek naar de oppervlakte en dat was zonder enige twijfel de grootste kabeljauw die Marc met al zijn ervaring ooit had gezien, Hij schatte de vis op een kilo of 40 en daar dit wel eens een nieuw Europees record kon betekenen, besliste Marc om de vis mee te nemen voor een officiële weging in de haven, waar de vis dus 39 kilo bleek te wegen. Marc van Roie komt naar de komende Visma in Rotterdam om daar te vertellen over de fantastische visserij rond Sørøya en het gehele verhaal van zijn vangst valt te lezen op zijn site soroya-fishing.

bron: Publishinghouse

Amberjack om u tegen te zeggen

Erik Vleeming     19/04/2013     Reacties (0)

Jacques Schouten kan weer een 'gigant' aan zijn toch al indrukwekkende lijst van record vissen toevoegen. Hij wist deze Amberjack tijdens zijn verblijf op de Canarische eilanden vanaf de kant te vangen.

De vis werd staand op het zwarte kiezelstrand, met een reel en boothengel combi, gevangen. Om het aangeboden aas voldoende ver de zee in te krijgen werd deze uitgevaren met een boot. De vis werd na een spectaculaire dril, waarbij de reel meerdere malen werd leeggetrokken geland.

Wil je zelf ook eens gaan vissen op La Palma dan kan je contact opnemen met René Flohil van Vissenlapalma.nl

Hitra en Fr√łya

Harold Zielman     19/04/2013     Reacties (0)

Voorjaar 2002

het is eindelijk weer zover, wij gaan met onze vaste groep voor de zesde keer op rij naar Noorwegen voor onze jaarlijks terugkerende visvakantie. Deze keer is onze keuze gevallen op Hitra, liggend op de hoogte van de Noorse stad Trondheim. Hitra is een eiland dat samen met het daarboven liggende eiland Frøya voor de kust van midden Noorwegen ligt. Onze trip is geboekt via Hitra Turistservice, een professionele organisatie voor visreizen in deze regio.

Hitra Turistservice

is in Nederland onder meer bekend via deelname aan de Visma 2001 en 2002. Na een autorit van ongeveer zes uur vanuit Utrecht bereiken wij de havenstad Kiel in noord Duitsland, waar wij inchecken voor een comfortabele overtocht naar Noorwegen op de veerboot van de rederij Color-Line. De volgende dag komen wij om 9.30 uur in Oslo aan en vervolgen wij onze reis naar midden Noorwegen over autowegen waarop je niet hard mag rijden (90 km/uur) maar waar je wel lekker kunt opschieten omdat je er bijna geen verkeer tegenkomt.
Om 18.00 uur worden wij hartelijk ontvangen door Astri en Jan, de eigenaren van Hitra Turistservice, op hun kantoor in Sandstad, gelegen aan het einde van de tunnel, die Hitra verbindt met het vaste land van Noorwegen. Daar ontvangen wij een envelop met het weerbericht voor de komende dagen, de vangstgegevens van de laatste weken en overige nuttige informatie die ons de komende dagen van dienst kunnen zijn. Aan de hand van de routebeschrijving gaan wij op zoek naar onze accommodatie in Kvenvær. Aangekomen in ons huis maken wij onze hengels klaar en loopt de spanning op.

De volgende morgen
staan wij om 6.00 uur op en een half uur later begint de eerste visdag. Het weer is prachtig. De zuidwesten wind heeft een kracht 2 tot 3 Bft en de temperatuur bedraagt 5 graden. Snel gaan de pilkers met bijvangers naar de bodem op een wisselende diepte tot 60 meter. Op de haken worden o.a. garnalen, zeepieren en stukjes haring geplaatst om de vis de activeren. Dit omdat de vis nog niet erg gretig is en nauwelijks aast. Toch komen de eerste vissen naar boven.

Later op de dag ontdekken wij waarom de vangst nog niet spectaculair is. Wij zijn uiteindelijk weer naar Noorwegen vertrokken in de hoop een aantal mooie vissen te verschalken. Jan Stenne, voormalig beroepsvisser en eigenaar van het huis waarin wij verblijven, weet ons te vertellen waarom. De kabeljauw en de andere vissoorten zijn op dit moment hun kuit aan het schieten. Hij voorspelt ons daarom dan ook dat de visvangst met de dag beter zal worden, omdat de vis bijna is uitgepaaid.

Dag 2
gaan wij wederom vroeg op pad en pakken in de ochtenduren, bij zonnig weer en een zwakke zuidwestenwind. In enkele uren worden mooie schelvissen en gullen tot 2,5 kg gevangen aan een dwarrellijn met hoekafhouder voorzien van natuurlijk aas, op een diepte van zo’n 80 tot 100 meter.

Dag 3 en 4
spelen de weersomstandigheden ons parten. Door de harde zuidwesten wind is het, ondanks de bij de accommodatie behorende perfecte motorboot, niet mogelijk naar de stekken te varen die ons zijn aanbevolen om kans te maken op de grotere koolvis, kabeljauw, zeewolf e.d. Gelukkig zijn de voorspellingen voor de komende dagen een stuk beter.

Dag 5
is het weer goed om wat verder de zee op te gaan. Wij vertrekken om 06.30 uur naar de open zee in de richting van het eiland Smøla aan de zuidwest kant van Hitra. Er wordt gevist met gummi maks en pilkers op dieptes van ca. 80 meter bij een zwakke zuidoosten wind met opkomend water. De vangst is heel redelijk te noemen. Er komt gul, roodbaars, pollack, veel lom, leng en schelvis naar boven in behoorlijke aantallen. Rond 15.00 uur is het gedaan met de stroming en met het vangen en keren wij voldaan terug naar onze accommodatie om te eten en wij spreken met elkaar af om het in de avonduren nogmaals te proberen. De avonduren gebruiken we om eens wat gerichter op platvis te vissen. Met zeepieren (deze kun je op Hitra zelf steken), garnalen en reepjes vis wordt met een dwarrellijn met hoekafhouder gevist op een diepte variërend van 20 tot 60 meter. Na enkele minuten komt de eerste maatse schar aan boord even later komt er een schol aan boord van 64 cm. Er volgen er nog vele schollen en scharren en als toegift worden er ook nog twee zeewolven gevangen.

Op Hitra bestaat
de mogelijkheid om met een van de drie aanwezige kotters een korte of langere vistrip te maken.

Dag 6
stappen wij rond 08.30 uur aan boord van de kotter van schipper Jan Petterson. Het weer is goed, half bewolkt en een matige noord/oosten wind. Na een uur varen bereiken wij de eerste stek gelegen tussen de westpunt van het eiland Frøya en Hitra. Nadat wij onze lijnen met diverse kleuren gummi makks en een pilker van 500 gram hebben laten zakken is het als snel raak. Op dieptes tussen 80 en 125 meter vangen wij voornamelijk fraaie roodbaars met pilkeren of aan stukjes haring. In totaal worden er in anderhalf uur 44 exemplaren gevangen, allen met een gewicht van 1,5 tot 2 kg. De zwaarste weegt 2,1 kg en meet 46 cm. Daarnaast vangen wij pollak, lom, koolvis en een aantal kabeljauwen tot 5,5 kg. Op andere stekken waar wij vissen zijn wij minder succesvol, maar het blijft uiteraard vissen.

Dag 7
de wind is 180 graden gedraaid en komt nu uit z/z/w en is 5 m/s. Wij varen om 08.30 uur opnieuw uit met de kotter en besluiten een andere stek te proberen, op ongeveer 2 uur varen. Volgens de lokale vissers is hier veel koolvis aanwezig, die niet op de bodem maar halverwege in het water staat. Dit betekent meestal dat er grote kabeljauw en grote koolvis onder deze scholen aan het jagen is. Na 2 uur varen op een zeer rustige zee komen wij op deze stek aan.

Jan, de schipper, zoekt naar deze scholen koolvis. Na enige tijd zoeken komen wij tot de conclusie dat er op dit moment geen scholen kleine koolvis aanwezig zijn en dat de vis die er wel is dicht bij de bodem staat. Dit is niet gunstig en na ruim 3 uur vissen op dieptes variërend tussen de 80 en 140 meter, waarin enkele van ons pilkeren en enkele met natuurlijk aas vissen, blijkt de conclusie helaas te kloppen. De vis aast niet en dus wordt er weinig vis gevangen.

Jan besluit in overleg met ons terug te varen naar de stek van de dag ervoor om het daar te proberen. Na 40 minuten varen bereiken wij plek. Nadat wij hier een uur zonder succes van alles hebben geprobeerd besluiten wij, om mogelijk toch nog met een goed gevoel op deze dag terug te kunnen kijken, op de terugweg nog even onze roodbaars stek van de dag ervoor aan te doen. En niet geheel zonder succes. Wij vangen in ongeveer een uur tijd ca. 30 roodbaarzen met opnieuw een gemiddeld gewicht van 2 kg. Daarnaast veel lom ( de zwaarste 7 kg ) en diverse gullen tot 3 kg. Om 19.45 varen wij de haven van Kvenvær binnen. Schipper Jan heeft zijn best gedaan en van de geplande korte trip van zes tot zeven uur een lange gemaakt voor dezelfde prijs (dat heet klantenbinding).

Dag 8
tevens de laatste dag van onze visvakantie welke overigens met schitterend weer begint, besluiten we om niet ver van ons huis de stekken die de eerste dagen veel vis gaven nog eens aan te doen. Na ongeveer 25 minuten varen zijn we op de eerste stek (door de Garmin GPS met daarin onze waypoints is het snel een stek terugvinden) aangekomen na ongeveer 4 uur vissen met voornamelijk natuurlijk aas hebben we toch 2 kisten vol met mooie gullen +/- 4 kg, lengen, koolvissen en schelvis +/- 1,5 kg we besluiten terug te varen en de auto te gaan inpakken om vervolgens de volgende ochtend om 3.00 uur te vertrekken richting Oslo.

Zeevissen voor de kust van Mozambique

Kees Kik     19/04/2013     Reacties (0)

Het eiland
Van 20 t/m 26 oktober heb ik op Bazaroto eiland gezeten, dit eiland is gelegen voor de kust van Mozambique.

We zijn vanaf Johannesburg gevlogen naar Maputo ( de hoofdstad van Mozambique) hierna hebben wij een vlucht genomen naar Vilankulo, waarna we met een klein vliegtuig op Bazaroto zijn aangekomen.

Bazaroto is ongeveer 35 kilometer lang en 2 kilometer breed en er zijn twee verblijfsmogelijkheden.
Onze lodge had de beschikking over 3 visboten van +/- 6 meter en waren uitgerust met vier, 20 ponds, hengels en Daiwa reels (slechte kwaliteit). Twee hengels werden uitgerust met plastic inktvissen en voorzien van Bonito strips de andere twee met kleine Rrapala's. De prijs voor de boten is $ 150, - USD, exclusief benzine voor een 1/2 dag. Aan benzine ben je ongeveer $ 50, - USD kwijt.

Drie dagen vissen
Ik viste 3 dagen lang van zes uur 's morgens tot twaalf uur 's middags. Er kan al met vissen worden begonnen na 15 minuten varen.

De eerste dag
dat we uitgingen heb ik gevist zoals boven omschreven en dit leverde een 5 tal vissen op o.a. Little Tuna van ongeveer 5 kilo en een Tanguigue (Kingfish) van ongeveer 4 kilo. Tevens hadden een aantal Sailfish interesse getoond voor de aangeklede inktvissen maar er volgde helaas geen strike.

De tweede dag
heb ik mijn eigen materiaal ingezet o.a. een Shimano TLD 25 reel op een 20 ponds Shimano hengel en een zeebaarshengel. De vangsten waren deze dag perfect:

14 Tanguigue tot 20 kilo, 4 Little Tuna tot 5 kg, 1 Barracuda, 2 Queenfish +/ 5 kilo , 2 Garrick (Leerfish) van +/- 7 kilo en een rifvis van 10 kg die niet via een gaf binnenkwam maar met de hand werd geland (dit is een zeer eetbare vis). Die dag heb ik ongeveer 20 vissen gemist door materiaalpech (2 molens gaven de geest) en door haaien die de vis inclusief Rapala naar binnen werkten.

De derde dag
heb ik naast mijn eigen materiaal ook een 130 ponds uitrusting ingezet om een haai te vangen. Volgens de verhalen, en het laten zien van foto's (die onder uit een la kwamen), van de schipper en de manager van de lodge zaten hier haaien (Zambezishark) van meer dan 300 kilo. Ze wilden liever niet dat ik op haaien ging vissen omdat ze de toeristen niet wilden confronteren met de aanwezigheid van haaien. Er worden zowel duik als snorkeltrips ondernomen naar dezelfde locatie waar ik de tweede dag diverse vissen heb verloren.

De haaien wilden die dag niet bijten, er was tevens een forse golfslag wat het vissen op haaien bemoeilijkte, dus hebben wij besloten om weer te gaan vissen op Tanguique. Deze vissen waren met grote getale aanwezig en sprongen regelmatig boven water.

Totaal heb ik er deze dag 12 gevangen waaronder 1, geschat door de schipper, van 25 kilo. Ik heb er ook nog een door lijnbreuk verloren die dik over de 30 kilo was. Daarnaast heb ik nog 5 Little Tuna, wederom tot 5 kg, gevangen. De missers heb ik deze morgen niet bijgehouden, maar dit waren er meer dan de dag ervoor. De voornaamste reden was het vissen met onscherpe dreggen en de in grote getale aanwezige haaien

Conclusie
Mozambique is een perfecte visbestemming met diverse mogelijkheden voor het vissen. Er kan hierbij ook worden gedacht aan het vissen op grote haai en Marlijn.
Volgens het boek Saltwater Gamefishing van Peter Goadby kunnen Tanquigue 150 lb zwaar worden dus zal ik volgend jaar hier mijn materiaal verder op aanpassen. Onder andere door de Rapala's te voorzien van stalen voorslagen en scherpere dreggen.