nl
X

Er zijn nog geen producten in uw winkelwagen geplaatst.

GT avontuur, Kirinda, Sri Lanka Het is vrijdag 5 december 2014 11 uur ’s ochtends als vismaat Mark (alias Marco Polo) mij ophaalt om samen met hem op avontuur te gaan naar Kirinda, Sri Lanka! Het plan is om samen met Gamefishing Asia de jacht op de GT’s te openen.
We gaan het zien! We hebben er beide erg veel zin in en we kunnen dan ook bijna niet wachten om te boarden.

Het inchecken gaat vrij soepel en ondanks dat we allebei iets teveel bagage hebben;
(32kg p.p. terwijl je 30kg mag meenemen met Emirates)! De eerste vlucht is naar Dubai en nadat wij plaats hadden genomen in onze zetels met grote tv in de hoofdsteun voor ons, kon het wat ons betreft beginnen.
Een uurtje of 7 na het opstijgen komen we in Dubai aan, de doorverbinding loopt soepel en 2,5 uur later zitten we wederom in het vliegtuig onderweg naar Colombo. Ook die vlucht gaat soepel, een iets kleiner vliegtuig, maar geen problemen. Eenmaal op Colombo pakten we de binnenlandse vlucht naar het laatste reisdoel, Hambantota. Daar worden we opgewacht door een chauffeur die ons naar het Beach Resort brengt.

Daar aangekomen worden we verwelkomt met een verse fruit smoothie van mango en papaya, dat gaat er goed in en daarmee is de vakantie goed begonnen. Na de eerste inspectie van ons huisje die goedgekeurd werd, begon het uitpakken van de hengels en het materiaal en kon ik mijn bijnaam ‘de Kneup’ eer aan doen en aan de slag om de lijnen te voorzien van de reeds thuis gemaakte twisted leaders.
Nadat alles in orde gemaakt was nog even naar het restaurant/ontbijtruimte/bar om een lekker koud drankje te drinken. Vandaag stond er geen alcohol op het programma omdat het een feestdag is, maar dat geeft niks; de fruit smoothies smaken mij en Mark best.

In de bar ontmoeten wij die avond onze gids en zijn collega gids, Nico Jamin en Anthony Grandu. Aardige gasten die ondanks dat ze Franstalig zijn de Engelse taal prima beheersen. Deze mannen lopen op hun weg naar de auto even mee om bij ons huisje het materiaal te bekijken. Na een visuele test is de conclusie: alles goedgekeurd!! Nu vroeg naar bed om morgen te kunnen knallen.

s’Ochtends om half zeven gaat de wekker en gaan we naar de ontbijtruimte. We worden op onze wenken bediend en het verse fruit, de omeletten met bacon en worst, getoast brood en koffie e.a worden door ons heerlijk opgepeuzeld. Tijdens dit ontbijt komen wij ook de Italiaanse groep tegen waarvan er twee bij ons op de boot zullen vissen. Na dit overheerlijke maal worden we opgehaald door een mini-van om inclusief de materialen naar de boten te worden gebracht. Tijdens de rit zit de stemming er al goed in en er wordt vrolijk gezongen (in the jungle, the lions sleep tonight).

Bij de boten aangekomen wordt alles uitgeladen en kan de visdag beginnen. Bij de eerste stek worden we geïnstrueerd over de manier van popperen, waar in te werpen en hoe de riffen lopen. Feitelijk sta je de hele tijd te “blindcasten” boven een vrij diepe drop-off van het rif onder de boot. Diepte voor het rif 25m, diepte op het rif 11m, en de drop-off achter het rif wederom 25m.
Er worden vrij snelle drifts gemaakt, mede door de stevige wind (4bft) en getijde stroming. Het eerste rif levert niets op, waarna we vertrekken naar een ander rif, het rif met de vuurtoren.

Hier krijg ik na niet al te veel worpen met de gele GT mania 130 van Darkstar een volger tot onder de boot, die ik door de popper te laten rusten en daarna met kleine tikjes weer te bewegen, kan verleiden tot een aanbeet. En wat voor een!!!!!
Na het nemen van de popper wordt de haak met een paar flinke halen gezet en kan het gevecht beginnen en dat begint ook echt!!! Holy moly, wat een snelheid en kracht hebben die vissen zeg! Ik heb het gevoel dat m’n arm zowat uit de kom wordt getrokken. De vis zwemt snel van links naar rechts en weet zelfs door de zwaar afgestelde slip (10kg) van de Saltiga heen te zwemmen eneen aantal meters lijn te nemen! Na een dril van ongeveer 10 minuten begeleid door gids Nico, weet deze de vis te netten en slaag ik een flinke vreugdekreet … Yihaaaa! De eerste is binnen, op de eerste dag en gelijk een mooie ook! Na lengte en omtrek meting wordt de vis geschat op 28kg. Niet slecht voor mijn eerste GT ooit!

De dag verloopt verder prima en er wordt door iedereen die dag wel vis gevangen, behalve door Mark. Zelf weet ik er 7 te landen die dag, allemaal kleiner dan m’n eerste, maar goed. Toch erg mooie vissen en een leuk resultaat voor de eerste dag. Opmerkelijk, alle vissen pakken de popper redelijk dicht bij de boot, tussen de 5 en 10 meter van de boot af en de hele aanbeet is dus prima zichtbaar, erg spectaculair allemaal!

Aangekomen bij de lodge aan het eind van dag 1 wacht er een heerlijk verkoelende duik in het zwembad met zeezicht, waarna en gedoucht wordt. Lange broek aan, t shirtje en lekker richting restaurant om te gaan eten. Bij het eten passeren uiteraard de verhalen van de visdag de tafel en al snel zitten we gezellig met z’n allen aan een grote tafel lekker te kleppen en te drinken. Niet te laat naar bed gegaan om de volgende dag weer fit te zijn voor wat er komen gaat. Ik weet nu dat ze sterk zijn en de popper met veel geweld aanvallen, dus opperste concentratie is vereist.

Dag 2 begint hetzelfde als dag 1, lekker ontbijt, spullen in de wagen en naar de boten. Dag 2 blijkt alles anders en moeten we echt heel hard werken om aan een vis te komen ( ben ik even blij met de dag ervoor)
Aan het eind van de dag staat de teller op 2 vissen voor mijzelf en nog een paar andere voor de Italianen. Mark moet helaas wederom een 0 incasseren.

Dag 3 en 4 verlopen ongeveer hetzelfde als dag 2, Behalve aan het eind van de dag op dag 4. Het weer verandert en er zit onweer en regen in de lucht, veel regen! Na een verkoelende regenbui van ongeveer een uur ziet een van de Italianen jagende vis springen! Nico stuurt de boot snel richting dit spektakel en wat we daar aantreffen is gewoon bizar! King mackerel die minstens 4 meter het water uit springen, met de prooi al in de bek. Het is een woeste massa van schuimend water waar we met z’n allen naar staan te kijken, terwijl we onze poppers richting horizon sturen. Al snel wordt mijn popper gegrepen door een hele beste King mackeral die mijn popper airborne maakt! Helaas schudt deze de popper los en popper ik weer verder. Tegelijk haakt mark een mooie rainbow runner die hij ook landt. Op de punt van de boot staat onze Italiaanse vriend Andrea Diotallevi, die nadat hij ook een King mackerel verspeelde een hele mooie Giant Trevally haakt en wel direct onder de boot! Ik heb er al een paar keer over nagedacht hoe hij het heeft gedaan en snap het nog steeds niet, maar dit potige Italiaantje heeft de vis gewoon afgeblokt denk ik. Ik heb gedurende de hele dril (die maar 30 seconden duurde ) de kleur van de vis gezien, echt bizar! Deze vis werd ook gemeten en geschat op 32kg. Deze vis heeft de dag echt “gemaakt” want verder was het niet veel. Met 11 Giant Trevallys op de teller op dag 4 mag ik best tevreden zijn denk ik. Mark heeft tot op dit moment slecht 1 GT van 2kg gevangen en een mooie rainbow runner.

Dag 5 verloop anders, Mark heeft aangekondigd zijn tactiek te veranderen en begint in de haven al met een blikje bier, dat belooft wat! Nadat we een stief eindje gevaren hebben, beginnen we met jiggen op ‘Erics reef’ vernoemt naar Erik Ouwens, de Nederlandse gids die daar gewerkt heeft en naar verluid een aantal grove vissen van dat rif heeft weten te trekken. Erik is op dit moment fulltime gids Spanje, en zit daar de blauwvintonijn achter de vinnen!
(Mark neemt ondertussen zijn 3e blikje bier). Ondanks dat er veel aasvis onder de boot zwemt en er op de fishfinder met regelmaat grote banaan afbeeldingen op het scherm verschijnen, krijgen we niet meer gevangen behalve enkele kleine bonitos. Terug naar het popperen dus.
(Mark heeft net zijn 4de blikje leeg) Shiprock reef wordt aangedaan en er wordt stevig op los gepopperd. Al gauw hoor ik rechts van mij een boel geschreeuw en zie ik Mark met een waanzinnig kromme hengel staan, eindelijk! Hij heeft er een hele beste vis aan en deze neemt meer lijn dan alle vissen tot nu toe, dat belooft wat!! Het duurt een hele poos voordat Mark vat op de vis krijgt en met de nodige aanwijzingen en motivatie kreten van ondergetekende drilt hij de vis tot bij de boot zodat deze geschept kan worden. Yes! die is binnen en wat voor een, na meting blijkt deze vis de 30kg wel te halen, helemaal uitzinnig van vreugde (en van de pijn aan z’n arm) schreeuwt Mark het uit, missie geslaagd! Change of tactics has worked! Mark besluit de rest van de dag lekker in de zon te gaan liggen slapen en als hij wakker is mooie foto’s te gaan maken.

Dag zes begint als alle anderen, alleen zijn wij nu allemaal best een beetje moe aan het worden. 5 dagen op rij in de hevig bewegende boot, zware poppers wegsmijten en met de nodige actie binnen vissen vergt toch de nodige energie. Het lijkt wel of de vissen dit merken, want ook die geven vandaag echt een vette 0 op request! Aan het eind van de dag komen we toch nog in de vis en weten we allemaal nog een visje te vangen en een aantal te missen.
Moe maar voldaan keren we richting haven om alles uit te laden en naar de lodge terug te keren. Daar wordt alles afgespoeld, schoongemaakt en opgeruimd om de volgende dag te kunnen inpakken. Met 13 Giant Trevallys, 1 van 28kg, twee van 18kg, twee van 15kg en kleiner, 3 bonito’s en maar 2 verspeelde vissen heb ik een leuke week gehad. Bij Mark staat de teller op 4 vissen, waarvan 2 Giant Trevallys.
De Italianen bij ons op de boot hadden er net zoveel, Andrea 16 Giant Trevallys met als grootste 32 en 28kg en Giovanni ook maar 4. Mooi totaal aantal dus voor de boot in 1 week vissen.

‘s Avonds staat er een verrassing BBQ voor ons gepland bij het restaurant, waar wij als uitgehongerde vissers gretig gebruik van maken. Lekkere King mackerel van de grill, pork chops, allerlei verse groente en ijs al toetje maken dit feest compleet. Vanavond gaan we allemaal iets later naar bed, met een lekker biertje of iets sterkers op slaap je wel erg lekker natuurlijk.

Zatardagochtend wordt alles gepakt en in de mini-van gestouwd om met z’n allen naar Colombo te rijden, een rit die 7 uur in beslag neemt. Ik kan je vertellen, 7 uur van Kirinda naar Colombo in een mini-van, een chauffeur die z’n rijbewijs heeft verkregen door het inleveren van lege flesjes, een cd-tje die de hele reis op repeat staat, in een land waar werkelijk alles en iedereen door elkaar heen rijdt op een en hetzelfde weggetje en continue op de claxon hangt is op z’n zachtst gezegd geen pretje! Gelukkig is de view super en probeer ik mij daarop te concentreren.
Onderweg naar ons hotel hebben we de Italianen afgezet bij de luchthaven en kon het inchecken bij het hotel beginnen. Dat werd ook een verhaal op zich! In ons hotel, pal naast de check-in balie werd namelijk een zeer luidruchtig huwelijksfeest gevierd. Prachtig aangeklede mensen die lekker aan het eten en aan het dansen waren op lokale muziek. Helaas maakte dat voor ons het inchecken wat lastiger, maar toen we uiteindelijk onder onze hete douche stonden ( allebei op onze eigen kamer, het is maar dat je het weet ) werd het een stuk aangenamer.
Aangekleed en even lekker de straat op het nacht leven in. Erg leuk druk en gezellig straatje met kroegjes zover als je kan zien. Lekker aan de caipirinhas gegaan en even lekker ontspannen. Niet ‘te’ laat gemaakt om de volgende dag toch weer fit te kunnen reizen.

De terugreis verliep vlekkeloos en nadat vriend Frank Nieuwelink mij had thuisgebracht en Mark vanaf schiphol richting huis was vertrokken met de trein, kon ik eindelijk gaan douchen en gaan slapen, IN MIJN EIGEN BEDJE! Dat is toch altijd weer lekker!

Eindconclusie voor wat betreft Kirinda als top bestemming voor grote GT’s: Het is niet altijd even makkelijk vissen met stevige wind en diep water, helemaal omdat je niet naar zichtbare riffen aan het smijten ben. Dat hier grote vissen zwemmen is absoluut een feit, vangen is een tweede. Ze springen heus niet vanzelf de boot in, maar deze bestemming is absoluut de moeite waard te overwegen als je voor grote vissen wil gaan!

Woord van dank:
Gamefishing Asia: voor de prima georganiseerde vistrips, de prima boten en de prima resort.
Biggameshop: Voor de levering van de allerbeste materialen voor deze trip
Tight Lines Visreizen: voor het perfect organiseren van deze reis.
Marco Polo: voor de leuke tijd en de mooie foto’s en filmpjes
The Italians: Andrea Diotallevi, Alessandro Massari, Giovanni, Vanya Cora en Hristiaan Kosturski en een ieder die ik vergeten ben. Het was een mooie trip en bedankt voor de mooie momenten en de goede samenwerking aan boord.

Materiaal wat wij gebruikt hebben:
Hengels: Westin popper 3776, 100/180gram met deadlift gewicht van 22kg
Molens: Daiwa Saltiga 6500H
Lijn: Jerry Brown 100lbs
Leader: homemade twisted mono 200lb
Swivels: 250lbs ballbearing
Ringen: 290lbs maat 11 owner
Poppers: voornamelijk Darkstar GT Mania kleur geel en roze wit en de Megamouth van alleslures.com, kleur zwart en de Oranje Cono Cono 160 van Orion lures, France
Haken: Owner ST76 met plat geknepen weerhaak
Knoop van hoofdlijn naar leader: De 100% PR Knot

Bedankt voor het lezen, Lesley Luijer alias “De Kneup”

Lesley Luijer     21-12-2014 21:57     Reacties ( 0 )